Bismillahirahmanirahim ♥




Photobucket

:')


Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal

Sumber : iluvislam.com


Mak..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih.
Mak tau tak..
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni.
Mak macam dah sedia.
Seminggu sebelum tu.
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.
Kakak pun rasa hairan.
Mak tak penah buat gitu.
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .
Kengkadang siaran indonesia .
Mak terus tekun menganyam.
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan.
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih.
Pastu mak jemur karpet-karpet.
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain.
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan.
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg.
Ada dalam ASB.
Ada kat dalam Tabung Haji.
Mak cakap tak berapa cukup lagi.
Ada kat dalam gulung tikar.
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar.
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa.
Mak cuma gelak jer.
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu.
Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut.
Bila malam tu kiter sampai dari KL.
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.
Mak tetap takmau pi hospital.
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital
Tapi kiter berkeras juga pujuk
Nanti di hospital ada doktor
Ada ubat untuk mak
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer
Mak tetap tak bersetuju
Mak memang degil
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospita
Mak...
Ampunkan kami semua
Kami nak mak sehat
Kami sayang mak
Kami tak mau mak sakit
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital
Ampunkan kami yer mak
Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta
Mak asyik tanya ajer
Cukup ker duit..
Kiter jawab pula
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit
Mak gelak ajerr
Lepas tu bila kereta kiter sampai
Mak buat kenduri kesyukuran
Dan kiter masih ingat lagi
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor
Punya la kiter takut
Kiter warning kakak kite jangan sesekali bgtau kat mak
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga
Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar
Mak, kiter menipu mak kan
Ampon kan kiter
Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006
Bila tiba aja kat hospital
Nurse tengah balut mak dengan kain putih
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital
Mesti mak nampak abang cium dahi mak
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu
Mesti mak nampak semua tu kann kann. kannn
Mak tau tak
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar
Adik kat sebelah diam melayan perasann
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini
Jalan di depan terasa makin kelam
Airmata dah tak mampu di tahan
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang
Kosong...sekosong hati ini
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.
Terasa syahdu dan sayu. dinginnnn
Mak
Kiter masih ingat lagi
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu
Lagi laaaa... laju airmata ni
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak
Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis
kiter nangis ni
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi
Takder orang yang bangun lagi
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih
Kiter rindu kat mak..!
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
Kiter baca yassin untuk mak
Mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya
Semua anak-anak mak mengelilingi mak
Menatap wajah mak buat kali terakhir
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja
Mak rasa tak
Masa tu kiter sentuh dahi mak
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk
Kiter tak mampu nak cium mak
Kiter tak daya
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar.
Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak.
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik.
Badan akak terasa panas
Makk
Anak mak yang seorang tu demam
Mak tauu
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan
Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi
Begitu terasa kehilangan ma
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata
Dan sampai satu tahap
Masa tu malam jumaat selepas maghrib
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu
Tangisan tak dapat dibendung
Mak tauu
Kiter cuba bertahan
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda
Kiter rasa nak telefon mak
Nak cakap dengan mak
Anak mak yang ni dah tak betul kan ?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...
Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan
Mak
Cukup la sampai sini dulu
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih
Pastu kawan kiter bgtau
Simpan je buat kenangan
Kiter cuma tau alamat ni aje
Takper yer mak k
Kiter kasi orang lain baca
Kiter stop dulu
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu
akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah
Sampai masuk universiti..
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

1 comment:

Lisa Zahari said...

MAK ! kiter sayang mak ! ish ish :'(